tumblr stats
     
  Anasayfa         Hakkımızda        Mevzuat        Bültenler         Basın     İletişim  
 
         Diyabetik Gıda
         Fonksiyonel Gıda
         Tanımlar
         Sık Sorulan Sorular

Bir arada görülen fazla kilo ve vücut yağlanması, tip 2 diyabeti beraberinde getirebilir. Aşırı kilolu bireyler, normal kilolu kişilere göre daha fazla tip 2 diyabet riski altındadır. Fazla kilo, vücudun insülini kullanarak kan şekerini kontrol etme yeteneğini baskılar ve dolayısıyla diyabet gelişim riskini arttırır. Dünyada diyabet vakaları her geçen gün hızlı bir şekilde artmaktadır. Bu artış, obezitenin ve fazla kilolu olma durumunun artmasına bağlanmaktadır.

Tüm bu olumsuzluklara rağmen tip 2 diyabet, büyük ölçüde önlenebilir bir hastalıktır. Araştırmalar, yaşam biçiminde yapılacak değişikliklerin ve belli bir dereceye kadar kilo vermenin, yüksek risk altındaki yetişkinlerde tip 2 diyabet gelişimini önleyebileceğini veya azaltabileceğini ortaya koymuştur. Formda kalmak ve fiziksel aktiviteyi arttırmak, diyabetin gelişme olasılığını azaltmak açısından büyük bir etkiye sahiptir. Kilo kontrolü, diyabetin önlenmesinde uygulanabilecek en iyi yöntemdir.

Diyabetli bireyler ise doğru gıdaları tüketerek, düzenli egzersiz yaparak ve stresi azaltarak kan şekeri seviyelerini düzenleyebilir ve genel sağlık durumlarını iyileştirebilir. İyi beslenme, fiziksel aktivite ve kan glukoz seviyesinin kontrolü, diyabetin ilerlemesini geciktirebilir ve komplikasyonların önüne geçebilir.

Egzersiz, kan şekeri kontrolüne yardım eder. Kan şekerinindaha iyi kontrol edilmesi ve kalp-damar hastalığı riskinin düşürülmesi için diyabetli bireylerin düzenli egzersiz yapması tavsiyeedilir.Bunun nedeni; çalışan kasların, dinlenen kaslardan daha fazla glukoz kullanmasıdır.Kas hareketi, daha fazla şekerin kas hücreleri tarafından alınmasını ve daha düşük kan şekeri seviyelerisağlar. Egzersizin daha sağlıklı bir kalp, daha iyi kilo kontrolü ve stres yönetimi gibi ek faydaları da vardır.

Bireyin zayıf, normal, fazla kilolu veya şişman olup olmadığı Beden Kitle İndeksi (BKİ) ile belirlenmektedir. BKİ; kilonun (kg), boyun (cm) karesine bölünmesiyle hesaplanmaktadır.

BKİ hesaplama

BKİ değerielde edildikten sonra bireyin sağlıklı kiloda olup olmadığı aşağıdaki tabloya göre belirlenir.

BKİ Değerlendirme Tablosu

BKİ

Sınıflandırma

18,5’ten az

Zayıf

18,5 – 24,9

Sağlıklı

25 ve üzeri

İdeal aralığın üstünde (şişman)